Proces Ładowania

Proces Ładowania

Najczęstszym pytaniem dotyczącym pojazdów elektrycznych są zagadnienia związane z procesem ładowania. W niniejszym wpisie przybliżymy Państwu najważniejsze elementy procesu ładowania pojazdów elektrycznych. Za procesem ładowania aut EV odpowiada punkt lub stacja ładowania. Legislacja prawna w Polsce rozróżnia te dwa pojęcia: w systemie prawnym punkt ładowania rozumiany jest jako urządzenie służące do ładowania pojedynczego pojazdu, natomiast w przypadku stacji ładowania pojazdów będzie rozumiane jako wolnostojący obiekt budowlany lub urządzenie budowlane z przynajmniej jednym punktem ładowania. Czym jest sam proces ładowania pojazdu? Jest to szereg czynności, który ma za zadanie przekazanie oraz późniejsze akumulowanie energii w pojeździe napędzanym elektrycznie, która będzie wykorzystywana do napędzania tego pojazdu. Najpopularniejszą, zarazem najważniejszą z punktu widzenia użytkownika końcowego metodą ładowania auta EV jest złącze typu PLUG-IN.Jest to najczęstsza forma ładowania pojazdów elektrycznych – a co najważniejsze dostępna niemal do wszystkich pojazdów. Polega ona na podłączenia za pomocą przewodu punktu ładowania do pojazdu elektrycznego.

Może się wydawać, że takie rozwiązanie jest rozwiązaniem opartym na zasadzie podłączenia urządzenia elektrycznego do gniazdka. Niewątpliwie łatwość takiego rozwiązania jest wielkim plusem do wybranej formy ładowania pojazdów, jednak należy zwrócić uwagę, że połączenie między ładowarką, a pojazdem elektrycznym kryje się zdecydowanie więcej niż tylko podstawowe przewody zasilające. Konstrukcja oraz sposób działania punktów ładowania muszą spełniać szczegółowo opisane standardy techniczne. Przykładowo po etapie podłączenia pojazdu do punktu ładowania dochodzi do sprawdzenia przez wewnętrzne układy elektroniczne połączenia komunikacyjnego z pojazdem, jeśli zostanie wykryta jakakolwiek nieprawidłowość napięcie nie zostanie podane na zaciski. W sytuacji której nie wykryto żadnych nieprawidłowości komputer pokładowy pojazdu przesyła informacje o rozpoczęciu procesu ładowania o konkretnych parametrach, a punkt ładowania rozpoczyna właściwy proces ładowania. To właśnie komputer pokładowy pojazdu elektrycznego oraz oprogramowanie punktu ładowania będzie dostosowywało moc ładowania. Obecnie bardzo często pojazdy elektryczne są dostarczane z ładowarkami mającymi na celu przekształcanie prądu zmiennego jednofazowego z popularnego gniazdka (AC) na prąd stały (DC), który ładuje baterie. Wybór takiego rozwiązania powoduje, że pojazdy elektryczne mogą być ładowane ogólnodostępnymi gniazdami elektrycznymi 230 V. Jednak ładowanie pojazdów w taki sposób jest znacznie dłuższe niż ładowanie przez punkty ładowania pojazdów – nawet do kilkunastu godzin.  W sytuacji, gdy zależy nam na szybszym rozwiązaniu ładowaniu takim rozwiązaniem są ładowarki naścienne – tzw. Wallboxy. Najczęściej Wallboxy wykorzystują typowe 3 – fazowe złącza umożliwiające ładowanie prądem o natężeniu 16A lub 32A, co pozwala nam uzyskać moc ładowania miedzy 11 kW a 22kW. Gdy jesteśmy poza domem możemy z skorzystać z rozwiązań komercyjnych, czyli ogólnodostępnych stacji ładowania. Tego typu infrastrukturę znajdziemy na parkingach osiedlowych oraz firmowych, w sąsiedztwie hoteli, galerii handlowych lub innych tego typu obiektów użyteczności publicznej. W przypadku tego typu stacji mamy do czynienia z stacjami AC (moc do 22 kW) lub z stacjami szybkiego ładowania prądem stałym – DC. Moc tych ostatnich sięga do 500 kW, co znacząco skraca czas ładowania – do 80% pojemności baterii zainstalowanej w aucie EV.

Typy ładowania pojazdów elektrycznych w polsce

Ładowanie pojazdu elektrycznego prądem przemiennym polega na przesyle energii do przetwornika AC/DC znajdującego się w pojeździe. Tam prąd przemienny jest zamieniany na prąd stały ładujący akumulatory. Najczęściej spotykanym złączem (w szczególności w Europie) w danym zakresie jest złącze TYPU 2 (AC). Pozwala ono na ładowanie prądem przemiennym jednofazowym oraz trójfazowym. Zgodnie z normami Urzędu Dozoru Technicznego jest to typ ładowania prądem przemiennym nie większym niż 32A i napięciem nie większym niż 250V, przy prądzie jednofazowym oraz 480V przy prądzie trójfazowym. Zatem w polskich warunkach maksymalna moc ładowania prądem przemiennym jednofazowym wynosi 7,36 kW, natomiast trójfazowy wynosi 22 kW. Natomiast ładowanie pojazdu elektrycznego prądem stałym wykorzystuje złącze TYPU 2 (DC), nazywane również „Combo 2” lub CCS – Combined Charging System. Różni się od złącza TYPU 2 (AC) tym, że posiada dodatkowy moduł podający prąd stały z polaryzacją „+” i „ -”. Gdy dochodzi do procesu ładowania używane są styki stałoprądowe, styk PE oraz złącza komunikacyjne. TYP 2 (DC) jest najbardziej rozpowszechnionym złączem tego typu w Europie.